keskiviikko 28. heinäkuuta 2010

Öljysäiliön anturin korjaus

Pitkän venenreissun jälkeen, kun pahin veneilyvimma oli taas tyydytetty vähäksi aikaa, otin veneen kuiville huoltoa varten. Heinäveden reissulla toimimattomaksi todettu öljysäiliön anturi oli tällä kertaa huollon tarpeessa.

Öljysäiliö ja anturi paikallaan.

Anturi lähti irti kohtuu helposti, kun irroitti öljysäiliön neljä ruuvia irti koneen kyljestä. Anturi itsessään oli kiinni säiliön päällä pelkän kumihatun avulla. Anturissa oli neljä johdinta, joista kolme oli pikaliittimillä kiinni koneen toisella puolella ja neljäs johto oli kiinnitetty öljysäiliön kiinnitysruuvin alle.

Varsinaista vikaa tai jumistusta ei anturistä löytynyt, mutta todennäköinen syy toimimattomuuteen näyttäisi selvinneen. Maadoitusjohto oli ilmeisesti löystynyt ruuvin alta, jolloin öljymittari näköjään näyttää öljynsäiliön olevan puolillaan (asteikko: tyhjä=punainen, puolillaan=keltainen,täysi=vihreä) Olin ihmetellyt aiemmin, että miksi mittari näyttää keltaista vaikka öljynsäiliön pistää täyteen. Tämä sopii hyvin löystyneeseen maadoitusjohtoon.

Kiristin maadoitusjohdon ja testasin anturia ensin tyhjänä ja sitten täytenä. Hyvin näytti toimivan. Nyt vain käytännön testiä todellisissa olosuhteissa. Jos vielä temppuilee, niin täytyy sitten harkita koko anturin vaihtamista.

 Öljysäiliön anturi irroitettuna


Huollon kohteena oli siis Yamaha 70hv BETO vm. 90.

1 kommentti:

  1. Kiitokset kirjoituksesta. Mieheni on puhunut myös öljysäiliön tarkastuksesta, meillä kotona. Onkohan kuinka erilainen operaatio? Meillä on öljylämmitys käytössä.

    VastaaPoista